Az Air Max Története

A légtalpas sneakerek legendája

Az Air Max modellek egyedisége a látható talprendszer. A légtechnikát Marion Franklin Rudy (repüléstechnikai mérnök) fejlesztette ki az 1970-es évek közepén, majd több cégnek is próbálta eladni különböző célokra párnázó rendszerként, míg végül a Nike 1977-ben megvásárolta. A Nike 1978-as Taliwind modelljében debütált, azonban a Taliwind esetében még csak a cipő belsejében volt a technológia így akárhogy mondták az embereknek, hogy milyen kényelmes nehezen hitték el.

Marion Franklin Rudy

Itt jött a képbe Tinker Hatfield, akit eleinte építészként alkalmaztak a Nike-nál. 1985-ig meg sem fordult a fejében, hogy cipőkkel foglalkozzon, de sokak győzködésére belevágott a cipőtervezés világába. Eleinte nem kedvelték a cipőit azonban a vezetőség bízott benne, ezért nem rugták ki. Hatfield épp Párizsban járt amikor meglátta a Centre Georges Pompidou épületét épületét aminek különlegessége, hogy az épület minden eleme, egész szerkezete kívülről is mindenki számára látható. Ez megihlette a tervezőt és már látta is maga előtt az Air Max 1-et. 

a párizsi Centre Georges Pompidou

A Nike cipőtervezői még ha láthatóvá is, inkább kisebbre vették volna a cipőkben a légtalpat, így amikor Hatfield előállt az ötlettel a legtöbben nem hittek benne és azt mondták, túltolja. A vezetőségből azonban bíztak benne, főleg David Forland a légpárnás technológiáért felelős főnök. Végül 1987 március 26-án dobták piacra az Air Max 1-es modellt egy TV reklámmal együtt. Ekkor még nem is sejtették mekkora népszerűségre tesz majd szert.

3 évvel később amikor már az Air Max 1-es befutott, 1990-ben megjelent Air Max III, közismertebb nevén Air max 90. A modellnél Hatfield már sokkal nagyobb hangsúlyt fektetett az esztétikára, bordázott műanyag panelekkel és a légtalp infravörös kiemelésével tette egyedivé a sneakert. Az Air Max 90 a Nike egyik legsikeresebb és ma is az egyik legkeresetebb darabja.

Az 1991-ben megjelent Air Max modell esetében, Hatfield együttműködött az Air Force 1 designerével, és közösen megalkották az Az Air Max 180-at. A cipő légtalpát az előző modellhez képest duplájára növelték és láthatóbbá is tették. Ezen kívül technikai fejlesztéseket is kapott, majd a változtatásoknak köszönhetően, a cipő hamar a kereskedelmi statisztikák élére állt. A cipő sikerét bizonyítja, hogy a mai napig jelennek meg új színállások, de ez így van az előbb bemutatott másik két modell esetében is.

Az Air Max 95 a nevéből eredően 1995-ben látott napvilágot, elöl is látható légtalppal. Ezzel az első de közel sem az utolsó Air Max modell lett amiben nem csak hátul található meg az ikonikus talp technológia. A 95-ös egyedisége, hogy a külseje egy emberi test mozgási szervrendszeréről lett mintázva. A talp a gerincre, a neccbetétek a bordákra hasonlítanak, míg a cipőn megtalálható réteges panelek az izomrostok után lettek megalkotva.

A következő légtalpas sneaker a sok kisérletezés után piacra dobott Air Max 97-es volt. A 1997-es debütálást a cipő nevéből nem nehéz kitalálni, azonban annál érdekesebb a cipő talpa, amely először ért körbe a teljes cipő körül látható módon. A modell különlegességéhez hozzátartoznak az oldalán látható csíkok is, amik a tokiói gyorsvonatokat szimbolizálják. Emellett a cipő bizonyos részeihez fényvisszaverő anyagot használtak design elemként.

A Sean McDowell által tervezett Air Max Plus 1998-ban debütált, azonban McDowell fejében az ötlet már 15 évvel a megjelenés előtt megvolt, viszont a konkrét tervek csak akkor születtek meg, amikor egyszer a floridai tengerparton a naplemente megihlette. A cipő a korszak egyik meghatározó modellje volt, ami a megjelenés óta a világ szinte bármely pontján kaphatóvá vált. A cipőben debütált a Tuned Air technológia, amely később a Shox modellben lett tovább fejlesztve. Ennek köszönhető a TN elnevezés amely ma már ismertebb megnevezése a modellnek.

2006-ban, az első modell megjelenése után több mint 20 évvel piacra dobták az Air Max 360-at. A Nike-nak sikerült a talpból teljesen eltávolítani a habosított műanyag szivacsot, így járótalptól a talpbetétig szinte csak a légbetét maradt. 

2017-ben az Air Max-ek 30 éves évfordulójára a Nike kiadta a Zach Elder és Tom Minami által tervezett Vapormax modellt, ami a Nike egyik legkönnyebb futócipője lett és a teljes légtechnológiás talp futurisztikus élményt ad. A cipő része volt az Off White x Nike 2017-es „The Ten” kollekciónak.

Ismerd meg a Dunk történetét is!

Ismerd meg az Air Force történetét is!

Ismerd meg az Air Jordan történetét is!

Ismerd meg a Nike sneakerek teljes történetét is évről évre!